Linkbuilding – Hvordan?

I dette afsnit skal vi se nærmere på, hvordan du kommer i gang med at opbygge din linkprofil. (hvad er et link?)

Vi har i de tidligere afsnit fået optimeret vore hjemmeside og set lidt på mulighederne for, at finde linkmuligheder ved at se  på vores konkurrenters links m.m.

Nu skal vi se lidt på de ”lette” links, som du meget nemt selv kan skabe.

De nemme links

De links som alle uden problemer kan opnå, er desværre også links, der ikke er særlig kraftfulde, men de er udmærket at medtage, da de er med til, at få din linkprofil til at se naturlig ud.

Linktitler og linktekst vil typisk ikke være valgfrie og derfor vil du få en god portion links med din hjemmesides navn, der er med til at nedbringe procenten af de optimerede links.

Linkkataloger

Google har udmeldt, at store mængder links fra ”dårlige” linkkataloger, kan være med til, at få en hjemmeside straffet.
Det har skabt vild panik og misforstået tilgang til brug af linkkataloger.

Selv på større medier, kan du læse online artikler, der omtaler linkkataloger som den direkte vej til dårligdom.

Men sådan hænger verden ikke sammen i praksis.

Der findes utroligt stærke linkkataloger med meget stor værdi og de bør bestemt ikke undgås.

Et katalog som er yderst fordelagtigt, at opnå et link fra er f.eks. Dmoz.org, et andet kan være danske katalog ni.dk .
Der er rigtigt mange gode kataloger, som både giver god links og sender trafik til din side.

Dem kan du roligt tilmelde dig, men der lige et par huskeregler:

– Skriv altid en ny lang tekst til hvert katalog, genbrug ALDRIG teksten
– Vælg altid den mest passende kategori (relevans er vigtig)

Der findes forskellige lister over linkkataloger på nettet, de er dog stort set alle forældede og inkluderer kataloger, der er nedlagte.

Katalogerne uddør ofte efter et par år, når ejeren mister interessen og derfor vil vi heller ikke her komme med en stor liste, da den efter få måneder vi være fyldt af lukkede kataloger.

Søg i stedet på nettet efter ”linkkataloger” eller ”tilføj link”

Udover linkkataloger, kan du også se nærmere på de steder, hvor du kan få en gratis firmaprofil med et link. Der findes rigtig mange steder og de fleste af dem er gratis.

Her vil vi nævne:

Hotfrog.dk
Amino firmaprofil
Webguru.dk
Firmadanmark.dk
Linkdatabase.dk

Blogs og informationsportaler

En lidt mere tidskrævende metode til at opnå links, er ved at oprette en blog om det samme emne som din hjemmeside og der skrive indlæg med gode informationer omkring dit emne.

Husk i den forbindelse, at du ikke skal linke voldsomt over til din egen hjemmeside, et par enkelte links og ikke mere.
Bemærk i øvrigt, at en blog alene uden indgående links ikke er meget værd, så her skal der også bygges links til.

En informationsportal eller guide på et selvstændigt domæne, er også en rigtig god mulighed for, at udbrede dit budskab og på samme tid give nyttig viden om dit emneområde videre.

Sociale links

De sociale links har i mange år ikke haft synderlig stor indflydelse på ranking, men det er der lavet kraftigt om på.
Sociale firmaprofiler i sig selv signalerer seriøsitet og troværdighed og de er både gratis og lette at sætte op.
De bør derfor indgå som et helt naturligt valg i din søgen efter linkkilder.

Google plus, Facebook, LinkedIn og Twitter er alle gode linkkilder og bør oprettes med unik tekst på hver.

Bruger du de sociale platforme aktivt, vil du også opleve, at du kan få fingre i en yderst kraftfuld kilde til din målgruppe.

Generelt set skal du være opmærksom på, at når du opbygger din linkprofil, så laver du en pose med godt og blandet, lidt fra hver kategori, giver en god og naturlig linkprofil.

De gode, men dyre links

Det er muligt at opnå rigtigt stærke links, ved at indgå aftaler og samaerbejder.
Her er lidt eksempler på stærke links og firmaprofiler

Fdih
Berlingske Business
Avisen.dk
Søndagsavisen.dk