Hvad er Canonical?

Et linktag der benyttes til i html koden, til at vise at den pågældende side ikke den oprindelige kilde og en anden er bedre at vise. Har du f.eks. en webshop med et produkt i 40 farver og en side til hver farve, så kan du indsætte canonical linktagget på de 39 og fortælle at forsiden (med link til alle farvevarianterne) er den bedste at vise i søgemaskinerne.
Herved undgår webshoppen at blive straffet for dobbelt indhold.

Generelt benyttes canonical altså til at fortælle søgemaskinerne, at der på siden er mange undersider, der ligner hinanden rigtigt meget og tagget fortæller også hvilken side der ønskes vist af dem alle.

Canonical kan også benyttes til at fortælle, at en underside indeholder f.eks. en artikel, som stammer fra en anden hjemmeside. Benyttes f.eks. produktbeskrivelser fra en leverandør, vil det være fornuftigt at tilføje canonical linktaget på de sider og pege på leverandørens oprindelige artikel.

Uden brug af canonical vil der være risiko for at webshoppen ovenfor bliver straffet og vist lavere i søgeresultaterne.

Cloaking

Et engelsk begreb, der dækker over benyttelse af en black hat teknik, der viser en anden udgave af en hjemmeside overfor søgemaskinerne end for brugerne.
Ved at indsætte specielt kode i toppen af et website, kan en speciel seo optimeret udgave af siden vises, når søgemaskinerne besøger websitet.
Det strider mod Googles retningslinjer, at benytte cloaking og kan medføre blacklistning og sandboxing.
Hold dig langt væk fra den slags.

CMS

Custom management system dækker over muligheden for online at kunne logge ind på dit website og redigere heri.
Det er blevet yderst populært at benytte, da det kræver mindre viden om webdesign, at vedligeholde et website, der er opbygget med et CMS.
i Danmark bruges WordPress, Joomla og Drupal meget ofte som CMS.

Den store popularitet skyldes ligeledes, at hobby designere, kan fremstille flotte websites, uden indgående kendskab til kodesprog samt at de nemt kan redigeres af brugeren selv og dermed blive en billig løsning med lave vedligeholdelsesudgifter. Det kræver ikke opkald til en professionel webdesigner, at få ændret tekster og billeder, det kan man selv gøre i et snuptag.

Desværre er systemerne som udgangspunkt knap så SEO venligt opsat og de kræver derfor SEO optimering, for at få høje placeringer i søgemaskinerne.

Content

Engelsk udtryk, der dækker over indholdet af tekst og bileder på en hjemmeside.
Når der tales om godt content, menes med andre ord gode tekster og billeder.
Kvaliteten af artikler, blogindlæg og tekster samt billeder, er vital for høje placeringer i søgemaskinerne og en af de vigtigste dele indenfor SEO optimering.
Ved at tilrette content, så vigtige søgeord og sætninger indgår, kan et website opnå forbedret placering i søgemaskinerne.
Kvaliteten af content er også med til at skabe salg på et website og fastholde brugeren længere tid på websitet.

Indenfor SEO tales meget om, at “content is king” hvormed der menes, at det er fløjtende ligegyldigt om du får høje placeringer i søgemaskinerne, hvis det indhold din webside har, er af ringe kvalitet. Grunden er simpel, har du meget dårlig kvalitet af tekst og billeder, vil brugeren med det samme klikke sig væk fra websitet for at finde noget der er bedre.
Det er med andre ord uhyre vigtigt i første omgang, at sørge for det indhold, der er på websitet er så tilpas velskrevet og interessant, at brugeren gider læse det. Derefter kan der ses på, hvordan websitet får høje placeringer og bliver synligt for mængden.

CPA = Cost Pr Ad

Cost pr Ad er en anden type for afregningsmodel til online annoncering. Her betales typisk ikke pr klik, men pr salg som dem der klikker foretager.
Det er en mere direkte afregning, så der kun betales for at annoncere, der hvor det giver salg.
I praksis foregår det ved, at en coockie automatisk ligges ind på den PC der klikker på en annonce – hvis en person fra denne PC indenfor ca. 30 dage køber noget hos annoncøren, modtager websitet der havde annoncen online et aftalt beløb.
CPA opsættes i f.eks Google AdWords, hvor beløbet er det max. beløb, der ønskes betalt for en konvertering.

CRO

Forkortelse af det Engelske udtryk Conversion Rate Optimization.
Oversat til Dansk er der tale om konverteringsoptimering.

CSS

En forkortelse af det Engelske ord Cascade styling sheet.
CSS er en kode oversigt, som fortæller browseren, hvordan alt indhold på en hjemmeside skal placeres og se ud.
Fordelen ved at benytte CSS til programmering af hjemmesider er, at browseren kun skal hente informationer om websitets udseende 1 enkelt gang, frem for hver gang en ny underside hentes. Det gør hjemmesiden hurtigere at navigere rundt på og langt lettere at skifte design på.
Ændres en overskrift i størrelse inde i et CSS dokument, vil alle overskrifterne på alle undersider blive ændret på én gang.
Med CSS gøres det ligeledes lettere at sørge for, at et website bliver vist helt ens i alle typer af browsere, så det ikke ser underligt ud, hvis en bruger f.eks. benytter Firefox frem for Internet explorer til at surfe med.

CTR

Forkortelse af det Engelske udtryk Clik throug rate, på Dansk klikfrekvens eller klikrate.
Begrebet benyttes indenfor online annoncering og dækker over antallet af kliks i forhold til antallet af visninger af reklamen. Des højere CTR des bedre. Læs mere om CTR her