Hvad er Google AdWords?

AdWords er de små tekstannoncer du ser i højre side af Google når du søger. Fra 3 år siden begyndte de også at komme helt øverst.
Tekstannoncerne kan man betale for at få vist og der betales kun hvis der klikkes på en annonce =PPC.
AdWords giver mulighed for helt nye hjemmesider, at få del i søgetrafikken på Google inden de begynder at ranke højt af sig selv (med SEO hjælp naturligvis)
Annoncerne kan også benyttes som supplement og d kan være en rigtig god forretning, hvis de benyttes på den rigtige måde.
Som med Google Analytics, kan der opsættes sporing i AdWords, så det er muligt at se præcist hvilket søgeord, der blev benyttet før der blev klikke på annoncen.
Google AdWords har også integreret et displaynetværk. Det er et netværk at hjemmesider, der stiller annonceplads tilrådighed. Her kan du også få din tekst eller billedeannonce vist mod at betale, hvis der klikkes herpå.
Det er muligt at integrere AdWords med analytics kontoen -så alle oplysninger kan ses på et samlet sted.

Google Adsense

Vil du tjene penge på at vise annoncer på dit website. Det gør Google Adsense muligt.
Ved at ligge en kode ind på dit website, kan du vise annoncer fra andre hjemmesider. Klikkes på annoncerne modtages et beløb.

Google Analytics

Forkortes ofte GA
Et analyseværktøj, som Google stiller gratis tilrådighed.
Værktøjet benyttes indenfor SEO til et hav af målinger, hvor ud fra der konkluderes og optimeres.
Man kan opsætte Analytics til at vise nøjagtigt hvilket søgeord en kunde har brugt i Google før de kom til hjemmesiden og købte, herefter ved man præcist hvilke ord og sætninger, det er en fordel at ligge højt i Google på. (Kaldes målsporing)

Googlebot

Google har software der gennemsøger en hjemmeside og når Google kommer forbi, omtales det som et besøg af Googlebot.
Ordet giver anledning til at tro, at det er en robot, der kommer og roder rundt på hjemmesiden og begrebet er også opstået for at forenkle forståelsen af den process, der sker, når Googles software besøger en hjemmeside.
Der er med andre ord tale om en pædagogisk forklaring på hvad der sker når Googles software kommer forbi en hjemmeside og henter data for at beregne, hvor et website skal placeres i søgeresultaterne.

Googles bot “Crawler” igennem en hjemmeside og finder de data som skal bruges og bagefter “indeksere” Googles software de data som er indsamlet.

Selvom Googlebotten har været på ens hjemmeside (det kan man se i sit statistik program) er det ikke sikkert, at den har indekseret alle undersiderne.
Kan botten ikke finde hoved og hale i en hjemmeside, sker primært, hvis der linkes uhensigtsmæssigt internet mellem undersiderne, ja så vil siderne ikke blive indekseret og komme med i indekset (resultat oversigten).

Fra en ny underside uploades, vil der gå noget tid før Google botten opdager den nye side og henter data ned, for derefter at indeksere den og vise den i resultatoversigten. Det er forskelligt hvor længe der går, men en hoved regel er, at desto højere pagerank dit website har, desto mere holder Google botten øje med om du ligger nye sider op og retter i de gamle.

Google opdatering

Googles algoritme, der begregner hvor et website skal placeres i søgeresultaterne, ændres og optimeres konstant. Når Google laver en større ændring i deres algoritme, er de blevet gode til at send en forklaring af, hvad de har lavt om og hvor kraftigt det vil ændre på søgeresultaterne.
For det ikke skal være for nemt at gennemskue nøjagtigt hvad de laver om i deres hemmelige algoritme, forklarer de ofte på et meget mystisk sprog, hvad de har ændret. Her skal ofte læses mellem linjerne, da der meget tit kommer et vink med en vognstang i deres forklaringer.

De små opdateringer omtales også, men overses ofte. Det interessante indenfor SEO og Google opdateringerne er, at Google meget ofte benytter dem til at kommunikere direkte mellem linjerne til SEO eksperterne, men også i visse tilfælde gør det omvendte.

Et godt eksempel på den lidt mystiske måde forklaringerne kommer på, er f.eks. den store opdatering som omtales Penguin.
Ugen før dn store omtalte Penguin opdatering, kom en lille notits på Twitter om, at Google netop havde lavet en opdatering, der ændre den måde algoritmen ser på links og ankertekster på.
Ganske få nåede at interessere sig synderligt for den opdatering, da der ugen efter blev udsendt en pressemeddelelse og forklaring på en ny meget stor opdatering, der havde til formål at nedgradere placeringer for hjemmesider, der benyttede sig af spammy tekst i content og linkede ud til irrelevante sider.

Den store opdatering overskyggede totalt den lille opdatering, men det var faktisk den lille opdatering, der fik langt størst betydning. I dag bliver begge de to opdatering samlet kaldt for Penguin opdateringen – til trods for det faktisk er 2 forskellige opdateringer, tror størstedelen at det er en og samme opdatering. Hvilket gør forvirringen totalt. Yderst smart strategi, til sløring af hvad opdateringen faktisk gik ud på.

Du kan følge opdateringerne fra Google ved, at følge Matt Cutts (head of webspam team) på Twitter og ved at besøge Googles webmaster central blog med jævne mellemrum.

Google Plus

Google har lanceret deres eget sociale netværk og integreret det i søgeresultaterne.
Det er nu muligt at “plusse” en hjemmeside og på den måde vise at man synes godt om den. En slags stemmesystem. Det kræver dig at både hjemmesiden har en Google plus konto og at brugeren der vil “plusse” også har en konto
Som forfatter kan man få sit billede vist i Googles søgeresultater ud for artikler man har skrevet og som virksomhed, kan man få en infoboks vist, hvis der søges på virksomhedens navn.
Netværket spås stor fremtid indenfor erhverv, men det har ikke bidt sig fast hos de private i Danmark endnu.
Den tætte integration med søgeresultaterne har dog fået Google Plus hurtigt udbredt og det vokser kraftigt.

Google Webmaster værktøj

For at gøre det lettere for webmastere og alle andre, at følge udviklingen af forskellige tiltag onpage, har Google lavet en online værktøj, hvor forskellige informationer relateret til f.eks. placeringer i Google kan overvåges.
Værktøjet er fantastisk og giver informationer om et væld af variable, der kan benyttes til at analysere fremgang og tilbagefald i Googles søgemaskineresultater.
Det er gratis at benyttes og kan bl.a. vise dig:

– Antallet af indgående links
– Hvordan der linkes rundt internet på websitet.
– Placeringer i Googles søgeresultater, som gennemsnit.
– Hvilke sider der er indekseret.
– Hvor ofte Google botten har været forbi websitet for at hente data
– Om Googlebotten støder på fejl

Herudover er der en del nyttige funktioner som f.eks. mulighed for at bestemme om websitet ønskes vist med eller uden www foran domainnavnet (hvilken version foretrækkes) og meget mere.