Online markedsføring

information om online markedsføringBegrebet er i de senere år blevet ekstremt bredt og dybt i takt med internettets udvikling og de deraf mange nye muligheder.

Vi vil herunder forsøge at dække de grundlæggende forskellige muligheder, som er mest anvendt og ofte skaber gode solide resultater, hvis de benyttes korrekt.

Fordelen ved online markedsføring kontra offline, er uden tvivl muligheden for lettere at tracke resultaterne og dermed optimere for bedst retun.

Online annoncering

Internettets popularitet har skabt en effektiv platform for marketing overfor de fleste målgruppe segmenter i Danmark. De yngste personas og de ældste er knap så godt repræsenteret, men M/K fra 10 til 60 er uden tvivl mulige at målrette annoncering imod med gode resultater.

Søgemaskine annoncering

Den mest populære platform er i øjeblikket Google AdWords, hvor det er muligt både, at annoncerer direkte i søgemaskinens resultater, men også i et tilknyttet netværk af websites samt på Youtube videoer.

Langt de fleste produkter og services, vil her opleve positive resultater, hvor indtægterne overstiger udgifterne.

Samarbejdet mellem Yahoo, Bing og Msn giver også en god platform, der dog er langtfra så kraftfuld som Googles i Danmark.

I andre lande er mulighederne bedre, de deres markedsandel af søgninger er markant større.

Sociale medier

Facebook har udviklet sig til en kraftfuld platform, hvor resultaterne i løbet af de sidste 2 år, er blevet markant bedre – specielt efter ændringen af annoncevisning direkte i brugernes postflow.

I mange tilfælde kan platformen hamle op med CPC i AdWords, men trods de gode muligheder, er det stadig mindre udbredt og kendt.

Målretningen er god og er kan annonceres mere effektivt end i søgemaskinerne.

Mediet er særdeles velegnet til branding og produktlancering.

Affiliate marketing

Mindre kendt område, men særdeles gode resultater for landsdækkende virksomheder, der sælger et produkt eller service online.

Der findes flere store netværk i Danmark, hvor de fleste er baseret på trafik fra 16 årige drenges hobby hjemmesider -og de få fra professionelle affiliate marketeers.

Der hvor mulighederne ligger, er typisk hos de netværk, der har flest professionelle tilkoblet, da kvaliteten af hjemmesiderne er langt højere og trafikken det samme.

De større spillere i Danmark er b.la.:

Adservice
Euroads
Tradedoubler
Partner-ads
WebPortaler

De store internetportaler har ofte deres eget annoncesystem og kører uden et tilkoblet affiliate firma.
Her kan der ligeledes være gode muligheder, da de ofte er meget niche målrettede.

Vi kan f.eks. her nævne Dating.dk og Jubii.dk

Læs mere om affiliate på Digital-markedsfoering.dk

Content marketing

Et område, der mest benyttes af SEO eksperter til at fremhæve en kundes produkter ved at placere artikler på relevante hjemmesider mod betaling.

Det er yderst udbredt indenfor lokal aviser, hvor en journalist fra avisen skriver en artikel om virksomheden mod betaling.

Infografik, hvor et kompliceret område visualiseres i en grafisk tegning, vinder også frem.
Ofte deles grafikken og mange linker til den – eller ligger den ind på deres egen hjemmeside.

Pressemeddelelser kan også være et fornuftigt område, at se nærmere på, da en god pressemeddelelse ofte kan danne grundlag for en god artikel i en større avis, hvor der linkes retur til kilden.
Det kan skabe enormt meget trafik, men har kortvarig effekt.

Nyhedsbreve

En del firmaer tilbyder e-mail lister, kom kan anvendes til udsendelse af nyhedsbreve mod betaling.

Her er det forskelligt om du kan købe listen med f.eks. 2.000 emner eller om du mod betaling får inkluderet din tekst i et samlet nyhedsbrev.

Der er meget stor forskel på effekten og kvaliteten af emner.

Opsamling af emner fra eget website giver ofte gode resultater.

Viral markedsføring

Videoer der deles på Facebook, kan skabe enorm meget trafik og er yderst interessant i forbindelse med branding og brandawarenes.

Ofte anvendes Yotube som kanal og der kan opleves voldsom impact.

Youtube har gennemgået en betydelig udvikling på området bare indenfor de sidste par års tid og kanalen er yderst kraftfuld.

Det er i dag både muligt at annoncere med tekst på videoer og med videovisning før en populær anden video vises.

Det er særdeles godt til branding.

Info portaler

Et område med rigtig gode muligheder, der benyttes sjældent.

En informations portal, der giver brugerne neutral information om produkter og services, kan fungere som en enorm trafikmagnet, der sender ”varm” trafik i retningen af hovedwebsitet.

Opbygningen bør udføres grundigt og skabe et site, der er yderst rig på information, før det giver gode resultater.
Her opnås bedste resultater i samarbejde med et SEO firma, der sørger for korrekt massiv linkbuilding, så informations portalen ranker højt.

APPs

Mulighederne indenfor markedsføring på mobiltelefoner er steget kraftigt efter stort set alle er skiftet over til smartphones med større skærme.

Her er det muligt at annoncerer via forskellige populære APPs og mulighederne indenfor branding er gode.

Ofte vil mulighederne være tilbudt direkte fra de populære APPs hjemmesider eller via netværk som f.eks. affiliate netværk eller Google display netværket.